ARTIKEL TERBARU

Thursday, 7 November 2013

Kes Taska Anak

Baru semalam saya tengok video dan baca isu penderaan di taska yang berkenaan.Saya baca kat sini.
Tak tau la nak ungkap camner perasaan ni.. Dalam pada masa yang sama saya teringat anak2 yang saya tinggalkan di taska.. Memang sebelum ini saya percayakan pengasuh2 anak2 saya, sebab saya tak nak dicop sebagai terlalu CEREWET walau hakikatnya saya seorang yang CEREWET kalau pasal anak2.. Tapi buat masa sekarang belum nampak perkara2 yang boleh mendatangkan keraguan dalam diri saya terhadap cikgu2 mereka.Alhamdulillah.. Tapi bila saya baca dah terlalu banyak kes2 yang melibatkan taska/nurseri ni saya dan suami automatik jadi lebih berhati2 atas semua perkara yang melibatkan anak2..Macam kami sendiri ada macam2 pengalaman melibatkan taska anak2 ni mula dari kakak...Dari tiada pengalaman langsung berkenaan perkara ini sampailah ke satu tahap kami dah masak dengan perangai sorang2 pengasuh anak2 kami..Apa yang saya cerita ni bukan tujuan nak aibkan sesape cuma untuk jadikan panduan kepada kengkawan atau sesape yang baca blog saya ni.. Mungkin pengalaman saya tak sehebat pengalaman kengkawan yang lain..Tapi perkara2 mcm ni la buat kita jadi trauma..

TASKA PERTAMA
Saya hantar kakak ke taska pertama ini masa umurnya 2 bulan. Lepas abis pantang saya hantar sbb saya dah masuk keje.. Taska yang saya hantar ni pun seseorang yang saya kenali yang tolong carikan. Dan sampai sekarang dia rasa bersalah sbb cadangkan taska neraka ini kepada saya...Tapi tak apa bukan salah dia pun, dia niat nak membantu meringankan beban saya nak kene pusing2 cari taska. Masa saya hantar hari pertama tu adalah hari suaikenal la kononya.. Memang ramai la kanak2 kat situ.. Berlari, gaduh dan macam2 lagi la..Saya terus tanya la baby letak mana nanti.. Dia kata letak dalam bilik..Kita asingkan .. So ok la.. So dalam tgh hari saya kol la kakak ok ker.. Dia kata nangis jer...Dah bagi susu pun nangis jer.. Saya pun keluar la jap nak gi jenguk jap ke taska tu.. Masa saya sampai tu saya nampak anak saya baring  kat atas tilam (memang saya bawakkan tilam dan bantal sekali), ok la gi la kan.. Tapi yang membuat saya hangin tiada sapa yang kat sebelah anak saya, maksud saya tak yang tunggu sedangkan bebudak lain tgh main kejar2 keliling kakak masa tu.. Tetiba menyirap darah saya mengenangkan kalau la salah seorang bebudak ni jatuh pastu hempap kakak.. Seriau memikirkan..Saya pun bagitau la nape letak baby kat sini.. Dia kata kejap jer sbb nak bagi susu.. Lor, nape tak bagi kat bilik jer.. Pastu nada dia pun cam nak tinggi,..Kejap jer la kak, saya letak situ.. Lepas saya nyusukan kakak dan kakak tidur saya pun balik la opis semula.. Tapi saya tak tenteram langsung kat opis bila mengenangkan kejadian tadi.. Kakak kat taska tu bertahan  dalam 5 bulan sahaja..Mak saya dah bising2 suh cari taska lain..Almaklumlah cucu sulung. Dan yang menjadi penyebab musabab saya tukarkan taska kakak adalah :

- Kakak asyik meragam jer bila kat taska, tapi kat umah ok
- Bila nampak ada lebam alasannya tak perasan.Memang ada la dari datang..Hangin makcik rasa 
- Bila balik kampung mak saya bawak gi bidan urut baby dan kakak terseliuh rupanya
- pengasuh dia siap suh tukar nama kakak lagi katanya konon tak serasi, mengamuk la suami saya, sebab ingat suka2 jer nak cakap mcm tu
- depan mata saya ada sorang budak lelaki ni siap tolak kepala budak perempuan tu kat dinding banyk kali tapi bila saya cakap kat pengasuh tu boleh dia kata budak perempuan tu memang suka nangis.. Ya Allah sedih sangat saya tengok budak perempuan tu. Muka minta kesian dan nampak takut..
- Saya pernah nampak jugak pengasuh ni lempang sorang budak perempuan dalam umur 4 tahun.. Tak tau pasal apa.. Pengasuh yang lain mcm takut tau ngan pengasuh yang sorang ni sbb dia mcm berlagak pandai..Umur dia tak la muda dan tak la tua.. Tapi lom kawin lagi..
- Owner tadika ni tak tinggal situ dan dia serahkan taska ni mcm kat pengasuh yang meroyan tu..

Satu hari pengasuh ni kol saya marah2 sbb kakak memanjang nangis .. Eh masa saya hantar elok jer, masa saya amik pun elok jer.. Masa tu ayah tak ada kat opis so saya minta tolong Rokhim hantar saya saya ke taska sbb saya tekad nak bawak kakak balik.. Sepanjang kakak kat taska tu kekerapan saya bawak balik dia semua masa tgh hari amatlah kerap.. Korang bayangkan lah macam mana saya nak buat keje kat opis kalau macam tu.. Masa saya sampai jer keadaan yang sama, kakak kat tgh2 ruang tamu, bebudak lain tgh berlari kejar mengejar.. Saya dengar pengasuh tu dah bising2 bebel2..Panas sungguh telinga saya.. So saya suruh pengasuh yang lain kemaskan semua barang2 kakak.. Masa Rokhim nak amik tilam dan barang2 kakak barulah pengash tu macam cakap elok2 ngan saya.. Hek eleh tadi bukan main ko meroyan.. Dalam kete baru saya cerita kat rokhim apa yang terjadi.. Hangin la mamat tu siap nak pusing balik.. Saya plak kene marah sbb tak bagitau awal2.. Tak perlu2.. Biarlah..Malas nak gaduh2. Nanti adalah balasannya.. Tup2  beberapa bulan lepas saya berhenti hantar kat situ saya dengar citer ada jadi kes polis taska tu.. Tak tau atas sbb apa ..Malas nak amik tau.. Dah tutup pun taska tu..Kesian owner tu sbb percayakan pekerja sangat..

TASKA KEDUA
Saya hantar kakak ke taska kedua ni.. Ni pun pusing2 tanya orang dan kol sana sini..Sebab nak hantar emergency kan..Yang taska kedua ni pada mulanya saya percaya sangat sebab owner tinggal sebelah rumah jer..Dan suami isteri mcm warak.. Owner ni pakai tudung labuh dan keje sebagai guru (bagi saya nampak baik la).. Dan suaminya pun nampak macam ok.. Tapi pengasuhnya 3 orang semua indon..Memula saya macam tak berapa nak minat, tapi ayah kata kita cuba dulu..So far nampak cam ok ..Kakak pun tak ada nangis2 sampailah saya bersalinkan kembar.. Terus saya buat keputusan hantar kembar kat situ jugak.. Kes taska kedua ni pulak pasal pekerja2 dia yang asyik tukar memanjang.. Ye la saya kurang gemar skit kalau memanjang tukar pekerja sbb budak kalau dah serasi ngan seseorang nak serasi dgn yang baru kan makan masa skit. Sampai ke satu tahap saya tgk mcm dah tak ramai budak kat situ.. Bila tanya pengasuh tu dia pun tak tau..Sampai la kembar umur 2 tahun.. Dan yang tinggal hanyalah kakak dan kembar sahaja kat taska tu.. Saya rasa sungguh pelik sesangat..Tapi saya tak berkesempatan nak tanya.. Dan tak lama saya bersalinkan Pqa saya pantang sendiri kat rumah. Tapi kakak dan kembar still hantar ke taska sbb ayah tak nak saya kelam kabut nnt nak jaga diorang. So lepas mcm dah sihat skit tu saya sesajer la jengah2 anak2 saya kat taska..Jalan kaki jer sbb bukan jauh pun..Bila dah bertemu dan bercerita ngan pengasuh sorang yang tinggal tu baru la terbuka cerita segalanya.. Rupanya kenapa pengasuh kejap2 tukar sbb dioarang lari tak tahan dengan gangguan seksual dari suami owner ni..Ya Allah mengucap panjang saya dengar..Pastu saya tanya bibik pun kene ker.. Terus dia nangis cakap ye.. Saya suh la dia bagitau owner tu, owner tu boleh suh bibik ni bersabar.. Maksudnya dia memang tau la laki dia tu nafsu kuat.. Ye la owner ni bini ketiga.. Tentu la nafsu pun tinggi melangit.. Hahaha.. Pastu saya tanya la anak2 saya pernah kene ganggu ker.. Dia kata kakak ni penah nak kene.. Tapi bibik nampak laki owner ni tgh peluk kakak.. So kakak ni kalau tak tido memang dok ngan bibik jer la..Patutlah grill pun sentiasa kunci.. Patutlah masak2 pun dah kat taska ni..Sebelum2 tu kat rumah owner tu..Terus meyirap darah saya..Menggigil rasanya.. Bila ayah balik terus saya cerita segalanya..Nak menangis pun dah tak mampu sebab menahan marah.Esoknya nasib baik hari sabtu dah. So saya cakap ngan ayah x apa biarlah bebudak ni dok ngan mama.. Biarlah rumah sepah ker janji anak2 dekat ngan kita, janji anak2 depan mata kita.. Mama dah tak yakin nak hantar kat situ.. Ayah pun ok dan janji nak cari nurseri yang lebih baik.. Cukuplah pengalaman 2 sebelum ini.Saya sambung cuti bersalin dalam sebulan untuk settlekan hal pengambilan maid.Tapi bila kene tipu terus rasa down.

TASKA KETIGA DAN TERAKHIR
Taska ni ayah yang cari. So malam tu saya ke taska ni untuk jumpa owner taska ni.. Alhamdulillah.. Penerimaan anak2 kepada taska ni.. Kakak ok jer..Cuma kembar dalam seminggu dia meragam sbb dia nak bibik jugak (sbb bibik tu yang jaga dia start umur 2 bulan sampai la 2 tahun) .. Tapi lelama kembar pun ok.. Bila hantar Pqa pun ok.. Alhamdulillah sesangat.. So sampailah dapat Eya..Hantr ke tempat yang sama jugak.Sampai la hari ni masih di tempat yang sama..Taska ni saya tak risau sangat nak hantar Eya sbb kakak, kembar dan Pqa boleh jadi tukang report..hahaha..Tu yang bertahan sampai hari ni..

Tu la korang2 yang nak hantar anak ke nurseri saya saya nak bagitau,
- jangan hantar kalau dia tak bagi mak bapak masuk dalam rumah dgn alasan takut kotor
- jangan hantar kalau dia tak bagi mak bapak jengah anak tgh hari sbb takut bebudak lain terjaga (kes anak kawan saya rupanya dibagi ubat tido/batuk biar diorang tido jer.Dan keadaan budak yang byk tido akan lesu jer)

Banyak sebenarnya kalau nak dibincangkan pasal isu taska ni.. Bukan mereka yang melahirkan anak kita, jadinya naluri yang ada bukan naluri keibuan yang hakiki.. Cewah!!!. Apapun anak2 ini hanya pinjaman utk kita, jagalah sebaik mungkin.. Sebabnya bila diorang besar nanti In Sha Allah diorang akan buat yang terbaik untuk mak bapak diorang. Putaran hidup ni singkat jer, dan balasan dari Allah hanya sekelip mata sahaja..




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...