ARTIKEL TERBARU

Tuesday, 14 May 2013

Kerana Nasi Goreng

Saya dapat cerita ni dr FB.. Berjurai air mata ni membacanya.. Sedih sesangat .. Tak tau nak ungkap camner.. Tapi respek la kat anak dia..Semangat setiakawannya kuat.


Kisah Sedih Dan Pilu Di Kantin Sekolah....

Begini kisahnya..waktu rehat di sekolah anak saya akan makan bekal yang dibawa dari rumah, makan bersama-sama kawannya Amira (bukan nama sebenar) di kantin sekolah. Anak saya selalunya akan bawa nasi goreng dan Amira selalunya bawak roti kosong 2 keping yang dibungkus dalam plastik. Roti itu dia akan cicah dengan air sirap yang dia bawa dari rumah.

Itulah rutin bekalan harian yang di bawa oleh Amira setiap hari. Anak saya pun selalunya memang bawa nasi goreng ler coz itu memang peberet dia.. Amira memang suka sangat makan nasi goreng tu dan anak saya tak kisah untuk berkongsi nasi tu..dia memang hari-hari bagi Amira makan nasi goreng tu..Mungkin Amira dah jemu agaknya coz hari2 bawak roti kosong jer cicah air sirap...

Suatu hari..anak saya bersuara kepada Amira..Mira..aku teringin nak makan nasi goreng ko..ko asyik bawak roti jer..apa kata esok kita bawak nasi goreng sama-sama nak.. Nanti kita makan tukar-tukar kat kantin..

Amira termenung..nampak muka dia macam tak sedap.. Alahh..tak nak lah..nasi goreng aku tak sedap lah..ko mesti tak nak makan nanti..Alahhh..ko bawak jer..ko belum bawak, ko dah kata nasi goreng ko tak sedap..ko bawak je lah..mesti sedap punya..

Ok lah..ko punya pasal..esok aku bawak ya..aku bawak nasi goreng special utk ko..Yeeaaahhh..anak saya suka sangat coz Amira setuju nak bawak nasi goreng esok..

Sampai di rumah..malam hari sebelum tidor..Amira cakap kat mak dia yang esok dia nak bawak bekal nasi goreng..dia tak mahu bawak roti kosong 2 keping tu.. Makkk..boleh tak esok Mira nak bawak bekal nasi goreng..?? Mak Mira terkejut..apa sayang..?? Esok Mira nak bawak nasi goreng..? Kenapa? Esok Mira ada jamuan ker..??

Nasi goreng apa yang mak nak buat? Tak ada rencah untuk mak buat nasi goreng esok..Mira bawak roti je lah..Alahh..mak..boleh lah..tak payah bubuh rencah pun tak apa..mak taruk telur je pun dah ok..

Ya lah..baik lah..esok mak buat nasi goreng untuk Mira ya..telur pun tinggal sebijik jer tau..dah malam-malam buta ni mana nak carik telur..bawang pun dah habis tu..tak per lah..mana yang ada je lah..

Keesokkannya dalam dalam kelas..anak saya tanya Mira..Mira ko bawak nasik goreng tak..? Aku bawak ni..Mira senyum..

Ko bawak tak Mira..? Bawak ler...aku bawak..kan semalam dah janji..

Ok..cayalah..tak sabar nak makan nasi goreng ko Mira oiii..

Kul 10.00 pagi loceng rehat bunyi..mereka berdua berlari ke kantin..nak tukar-tukar nasi goreng..
Sampai di kantin..Mira ko nak air tak? Hari ni aku belanja ko air..ko nak air apa? Aku belikan..

Alah..tak kisah..air apa-apa pun tak apa..aku minum jer..

Alahhh..Mira..kenapa ko tak buka bekal lagi ni..ko duk diam jer kat situ apasal? ya lah..aku tunggu ko datang bawak air ler..kita buka bekal sama-sama..

ooo..ya ker..jom jom kita buka bekal..

Amira pun keluarkan 'bekas' nasi goreng dia dari dalam beg plastik..Mata anak saya tidak berkelip..

Amira mana nasi goreng ko? Ko bawa apa ni..? Ni lah nasi goreng aku..ko buka je lah..

Tuan/Puan nak tau..? Nasi Goreng tu diletakkan dalam bekas sabun Axion pencuci pinggan cap Lemon..warna kuning bekas tu..

Amira..kenapa ko letak nasi goreng dalam bekas Axion ni..? Mak ko tak marah ker..? Tak rasa sabun ke nanti..?

Tak lah..mak yang bubuh dalam bekas tu..kat rumah aku mana ada tupperware macam ko..memang kami pakai balik bekas sabun tu...standard lah..kami memang dah biasa macam ni..

Air mata anak saya mula bergenang..tunggu masa untuk tumpah..

Mira..kenapa ko tak cakap yang ko tak der bekas untuk bawak nasi ni..aku boleh bagi ko bekas..kenapa ko tak cerita dengan aku Mira..ko ni kan..

Mira tunduk..tolong jangan nangis boleh tak..? Semalam ko yang cakap ko nak makan sangat nasi goreng aku kan? Sekarang aku dah bawak apasal ko nangis plak..?? Makan je lah..

Mira..aku rasa bersalah sangat coz menyusahkan ko..tak pe lah Mira jom kita makan..ko makan nasik goreng aku ya..aku nak rasa nasi goreng ko..

Ehhh..tak per..tak per..ko makan jer nasik goreng ko..nasi goreng aku tak sedap..bubuh dalam bekas sabun plak tu..

Mira..jgn ckp mcm tu..bak sini aku rasa nasi goreng ko..ya..lah..rasa sesudu jer..kompom tak sedap tu..

Anak saya pun makan rasa sesudu..memang betul pun..tak sedap..nasi goreng Amira putih meleset..tak der rencah..tak der rasa pun..tawar jer..tapi anak saya tak kisah..dia tak komplen pun..

Cuma masa Mira suap nasi goreng tu..air mata dia plak berlinang..anak saya tanya knp ko nangis..dia cakap tak ada aper..tak per lah..kita makan je lah..

Semasa anak saya cerita kisah ini kepada saya..saya menangis..tapi saya tidak menagis semasa itu..saya tidak mahu menangis di depan anak saya..Saya kuatkan semangat untuk mendengar cerita dia sampai habis..

Selesai anak saya bercerita..saya cakap kat anak saya..esok bawak bekas tupperware kat dapur tu..bagi kat Amira ya..cakap kat Amira bekas ni hadiah dari keluarga kita..

Then saya bangun terus keluar tengok-tengok kereta..sebenarnya bukan saya tengok kereta..saya menangis semahunya kat tepi keta tu..tak sangka sangat..di zaman moden ni..masih ada lagi anak-anak kita yang hidup menderita..sedih dan sayu hati ni..

Kepada orang kaya di luar sana..ingatlah..dalam kemewahan yang kamu kecapi sekarang ni..ada saudara kita yang hidup dalam keadaan memilukan..

Saya berdoa kepada Allah..agar semua orang yang tidak berkemampuan ini di murahkan rezeki oleh Allah dan ditabahkan hati mereka dalam menghadapi segala dugaan..Aminnn..

Semoga kisah ini boleh celik kan mata kita..

Terima kasih..


p/s: anak2 kita gi sekolah kalo nk bwk bekal sibuk nk bekas yg cantik2 ada gambar kartun.. Erm...

Konvo Huda 11 Mei 2013 - Sampai ke UITM Shah Alam


Sampai kat umah huda lepak2 dulu makan2 sebab dia sidang petang. So mak,abah, dia dan suami dia gerak kul 11 lebih sebab nak kene masuk dewan kul 12 katanya.. Tinggallah kami anak beranak kat umah dia..
Dalam kul 1 lebih budak2 ni dah bising.. Bila nak pegi tengok untie hud? Bila nak jalan ni mama?
Ala, awal lagi la nak gi sana.. Pastu nasib baik adik Eya tido.. So alasan yang munasabah kata adik Eya tido lagi.. Kene tunggu adik Eya puas tido nnt dia meragam ..Sian dia..

Kul 3 tu diorang ngadu lagi.. Dah bosan ni mama..Cepatlah jalan..
Hahaha..
Ok lah.. Jom lah siap2 semua...

 dimulakan dgn gambo Pqa bambam

Kol naim (adik lelaki bongsu) minta tunggu kat bawah terowong sebab ayah nak turunkan kami dahulu kemudian cari parking. Sampai sana Naim ngan tunangnya Gnie dah siap2 tunggu.. Kami turun dan lepak dulu sementara tunggu ayah.

 

 Bila dah mcm bosan kat bwh tu kami pun lepak kat bhgn atas plak. Nasib baik leh ikut lif.. Lalu la tempat diorang2 yg nak amik scroll tu tgh beratur.. Hahaha..X nampak plak untie diorang, kalo nmpak mesti kecoh..

Ni gambo2 masa kat bhgn atas.. Bebudak ni wat tempat tu mcm tmpt diorang plak.. Sesuka hati jer. Tapi panas ooo time tu..Ada angin pun sepoi2 cm malu2 jer nk berangin.. So layanjer la ye gambo2 ni kasi
muak ..Hahaha

 


 Ni gambar2 sebelum ayah sampai.. Ayah gi beli bunga dan air.. Adik Eya memang x meragam langsung, elok jer diam .. Cukup tido la kot..Kang sambung lagi entri yg banyak kepada gambar jer..




Konvo Huda 11 Mei 2013 - Mulakan Perjalanan ke Shah Alam


Pagi2 tu mama bangun awal skit dalam kul 6 sebab lapo.. Hahaha.. X leh blah langsung bangun awal sbb lapo... Tu kalo x lapo nak bangun kul bape? Gamaknya teringat nak gi umah huda sbb dia  konvo.Ada saya citer kat sini
So persoalan dalam entri tu adakah perancangan yang dibuat menjadi? Ya jadi..Hahaha..Berjaya bangun awal di hari cuti... Kih!kih!

Mama sempat goreng jemput2 tuk anak2 ngan mak paknya sekali la.. Dalam kul 7 tu kejut kakak dan kembar.. Sebab dah bagitau nak gi umah untie hud.. Atuk ngan nenek dah tunggu.. Mak saya kul 6 lebih dah kol tanya dah bangun lom.. Hahaha.. Sebenarnya sibuk nak tau cucu2nya dah bangun ker lom.. Suh datang cepat skit x sabar nk jumpa cucu.. Sabar ye nek.. X lari la cucu2 awk tu.. Hahaha

Bila semua dah bangun ok semua nak mandi dulu.. Sebab ayah kata kalo x sempat mandi umah huda jer la.. X per la dah diorang dah bangun mandi jer la sekali.. Bukan mandi air sejuk pun air panas.. Yang lom bangun si kecik tomei tu..Bila semua dah siap2 nak gerak masuk kete si kecik tu masih lom bangun.. Amboi dik oiii!  x nak ikut jalan ker..Angkut jer la.. Hahaha.. Nak tunggu dia bangun lambat la gerak kang.. Kul 8 lebih kami gerak ke Shah Alam...

Selamat Pagi Semua !!!

Selamat pagi semua kengkawan hari ni... Semoga segala perancangan yang telah dibuat akan berjalan dengan lancar.. Amin!!!


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...