ARTIKEL TERBARU

Wednesday, 10 July 2013

Puasa Separuh Hari

Alhamdulillah.. Kakak berjaya puasa separuh hari sahaja hari ni.. Masa mama amik kul 12 tadi, masuk jer kete dia tunjukkan bungkusan kurma.. Cikgu bagi katanya.. 



Mama : Nape cikgu nak bagi plak..
Kakak : cikgu bagi pada sape yang puasa jer.. Kakak puasa hari ni sebab tu kakak dapat. 
Mama : Ye ker..So kul 10 tadi tak makan la..
Kakak : Tak la..Kan kakak puasa.Mama boleh tak kakak makan kurma ni sekarang?
Mama : Eh tadi kakak kata nk puasa..
Kakak : Cikgu kata kurma ni untuk orang yang puasa..Jadi kakak kene makan sbb kakak puasa
???? mama fenin..
Mama : Ok la..Hari ni kakak puasa sampai kul 12 dulu.. Esok kakak cuba sampai pukul 1 pulak..Lusa cuba sampai pukul 2 pulak. Nanti baru kakak biasa nak sampai petang.
Kakak : Macam ayah ngan mama ke
Mama : Ye la..Tapi kakak kene bangun sahur..Makan masa gelap tu..(Makan masa gelap istilah sahur dia sbb kat luar gelap dah malam..)
Kakak : Ok..Tapi mama kenelah suap kakak. Kakak nak makan nasi dengan telur hitam
Mama : Ye la yang oiiii..

Pastu singgah kedai beli air.. Dia pow mama jajan sekali.. Kakak! Kakak!


p/s: Saya tak nak paksa2 kakak puasa. Ikutlah kemampuan dia..Cuma nak latih dia biar dia tau apa itu puasa dan mengapa kene puasa.. Umur 5 tahun sedang elok rasanya nak latih dia..Pelan2...In Sha Allah..Pada sesape anak umur 5 tahun berjaya puasa sampai petang tahniah la..Mesti seronok time buka tu melayan kehendak dia nak itu ini..Hahaha.

1 comment:

  1. setuju..Ian dulu pun Ayu mula ajar..5 tahun..dpt la 1/2 hari dlm 15 hari (kalau tak silap) 6 tahun..dpt full.banyak gak and ada gak yg 1/2 hari nie..tahun ni..insyallah.nak try penuh..

    tak leh nak paksa anak2 nie.
    caya la Kakak!!

    ReplyDelete