ARTIKEL TERBARU

Wednesday, 31 July 2013

Resepi Karipap Inti Kentang Ayam

Satu kepuasan bila dapat buat sendiri.. Ni gara2 mama bercuti hari Isnin lepas sebab jaga Chu.. Chu demam panas... So macam bosan sebab tak tau nak buat apa kat umah, masa ni Chu plak tido..Tetiba teringat nak makan karipap.. Nak suh beli jer tapi kang yang intinya pedas la, tak sedap la, isi tak padat la siap leh goyang bunyi2 lagi ,x pun dpt yg basi..
Erm, gi dapur tgk kentang ada, kari ada, udang kering pun ada..So cukuplah bahan2 nak wat intinya..Jadinya petang ayah lik keje serprise mama wat karipap sendiri untuk juadah berbuka..Bangga sikit..Hehehe..Ye la orang tak pandai masak ni bila boleh buat bangga dia tahap tak tau nak cakap camner. Padahal wat karipap jer kot.. Buat untuk sepinggan jer..Jadilah kami anak beranak makan masa berbuka..Buat banyak2 kang sape nak ngabiskan..
Korang nak resepi ker? Eleh! Korang lagi pandai buat kan..Tapi tu resepi korang..Ni resepi saya..Kan lain tu..Ni saya kelim sendiri tau tak pakai acuan2 ni..Tu yang jadi bangga kembang setaman..


Bahan2 Untuk Inti :
- Kentang (potong dadu)
- Ayam (potong dadu kecik2 skit dari kentang)
- Bawang merah, bawang putih, halia, udang kering (tumbuk)
- serbuk kari (bancuh  ngan air. Jgn byk sgt airnya )
- cili giling
- gula, garam

Cara nak masak :
- Panaskan minyak. Pastu masukkan bahan yang dah ditumbuk, tumis sampai naik bau (Bau satu taman sbb ada udang kering..Hahaha)
- masukkan cili giling, tumis sampai masak cilinya pastu masukkan gula
- Bila dah nampak likat masukkan kari yang dah dibancuh dgn air tadi
- Bila dah nampak kering skit masukkan ayam pastu kentang..
- Baru masukkan air dan garam.. Pastu tutup..Tunggu lah sampai kering skit...Kalau tak kering nanti masa masukkan inti tepungnya basah plak..

Untuk tepung :
tepung campur dgn minyak yang dipanaskan..Kemudian campur mentega skit..Uli lembut skit..Baru campur dgn garam dan air sejuk..Pastu uli la cam biasa..


1 comment:

  1. salam ramadhan # 22 mamafarah
    sedap nampak karipap tu,tetiba teringin nak buat pulak..hehe

    ReplyDelete