ARTIKEL TERBARU

Friday, 19 July 2013

Didik Dari Awal

Saya jarang2 bagi anak2 saya tolong saya kat dapur.Bagi saya diorang masih kecil untuk dibagi buat semua tu.. Tapi suami saya selalu ajak anak2nya tolong saya kat dapur.. Ye la kan, bila nak cepat kalau ada yang membantu la sangat pepaham jer la.. Tapi tu dulu, sekarang bila makin meningkat usia masing2 makin dah boleh diharap.. Bila suami kata, kene latih anak2 suka tolong mama kat dapur walau hanya potong sayur, bila nanti diaorang besar ada kesedaran nak membantu kerja2 di dapur.. Betul jugak kata suami tu.. Sekarang ni bila kata kita nak masak, kakak dan kembar sangat hepi.. Macam semalam, Chu request nak makan mee sup.. So balik dari keje singgah kedai jap beli bahan2.. Sampai2 umah mama buka tudung terus ke dapur siapkan bahan2 nak masak.. Ye la sampai umah pukul 6.30.. So sebelum balik keje kene pikir apa nak masak sebab nak set masa.. Seboleh2nya dapatlah masak kecuali kalo terlewat sangat baru singgah beli kat bazar..


So mama pun kupas bawang segala, kakak dan kembar plak potong sayur, fishball, fishcake..Walaupun selepas diorang buat mama kene check dulu dan modified skit la..X apa lah ...Dan ayah plak celur mee ..So sesama la gigih siapkan menu buka semalam.. (sori, lupa amik gambo..) Dan hasilnya bertambah2 diorang makan.. Mama plak makan mee rebus.. Sedapnya.. Jemu dah mee sup jer..

Lagi satu kesukaan diorang adalah basuh pinggan... 

 

Dan lagi satu aktiviti santai adalah melipat kain.. Walaupun diorang lipat kain mcm x nampak lipat kain, mama biarkan jer.. Mama tak betulkan pun.. Tapi bila diorang dah tido baru mama betulkan balik dan terus masuk dalam drawer.. Just bagitau nak lipat baju camni caranya, nak lipat seluar mcm ni...Dan tukang  punggah balik apa yang telah dilipat adalah adik Eya.. Di bawak lari baju tu pastu dicampak.. Datang lagi buat benda yang sama.. Mama gelak jer sebab chu dah marah2.. Chu penat ni adik lipat, jgn la amik..Hahaha..So nakal u adik...
 

p/s : dah semua anak dara haruslah kene rajin...







6 comments:

  1. baguih nyer dorang ni nak tolong akak kat dapur yee

    ReplyDelete
  2. bagus jugak didik dari kecik...
    jue pun nak suruh farisyah tolong jugaklah lepas nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Sha Allah.. Farisyah mesti suka tolong jue..Dia kan anak yang baik..

      Delete
  3. salam jumaat mamafarah..best nye ade pembantu..ringan sikit kerja2 rumah..
    m3h x merasa lah sume ni..huhu..sume hero je kt umah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam jumaat..m3h leh jer kalo nak suh hero2 tu tolong..hahaha..entah2 lagi rajin tau..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...