ARTIKEL TERBARU

Wednesday, 31 July 2013

Gelagat Anak Bila Diajak Ke Pasar Basah

Masa lik kampung tanjong karang ari tu, hari sabtu mama gi paso..nak beli lauk pauk la kan.. Ajak la kakak, kembar dan Pqa.. Eya tinggal sebab tengah tido. Mak tak bagi bawak..Panas katanya..Turun dari kereta memang teruja la sbb first time bawak ke pasar basah kat sini..Selalu kene tinggal ldm kete ayah yg keluar...Kali ni semua keluar..Memula masuk Cha dah bising2 angkat seluar sbb ada air kan..Hahaha..Mama dah gelak2..Chu steady jer..Kakak pun angkat seluar..Pqa pun sama sbb dia suka ikut2 apa org buat.. Yg kelakar memang Cha..Nampak sgt dia penggeli ..Pastu dah bising2 ajak balik..Cha memang bukan jenis berjalan la..Sekejap jer dah penat.. Klon mama betul...


Tu yg angkat paling tinggi Cha la tu..Hehehe..

Karipap Inti Kentang Ayam

Satu kepuasan bila dapat buat sendiri.. Ni gara2 mama bercuti hari Isnin lepas sebab jaga Chu.. Chu demam panas... So macam bosan sebab tak tau nak buat apa kat umah, masa ni Chu plak tido..Tetiba teringat nak makan karipap.. Nak suh beli jer tapi kang yang intinya pedas la, tak sedap la, isi tak padat la siap leh goyang bunyi2 lagi ,x pun dpt yg basi..Erm, gi dapur tgk kentang ada, kari ada, udang kering pun ada..So cukuplah bahan2 nak wat intinya..Jadinya petang ayah lik keje serprise mama wat karipap sendiri untuk juadah berbuka..Bangga sikit..Hehehe..Ye la orang tak pandai masak ni bila boleh buat bangga dia tahap tak tau nak cakap camner. Padahal wat karipap jer kot.. Buat untuk sepinggan jer..Jadilah kami anak beranak makan masa berbuka..Buat banyak2 kang sape nak ngabiskan..Korang nak resepi ker? Eleh! Korang lagi pandai buat kan..Tapi tu resepi korang..Ni resepi saya..Kan lain tu..Ni saya kelim sendiri tau tak pakai acuan2 ni..Tu yang jadi bangga kembang setaman..


Bahan2 Untuk Inti :
- Kentang (potong dadu)
- Ayam (potong dadu kecik2 skit dari kentang)
- Bawang merah, bawang putih, halia, udang kering (tumbuk)
- serbuk kari (bancuh  ngan air. Jgn byk sgt airnya )
- cili giling
- gula, garam

Cara nak masak :
- Panaskan minyak. Pastu masukkan bahan yang dah ditumbuk, tumis sampai naik bau (Bau satu taman sbb ada udang kering..Hahaha)
- masukkan cili giling, tumis sampai masak cilinya pastu masukkan gula
- Bila dah nampak likat masukkan kari yang dah dibancuh dgn air tadi
- Bila dah nampak kering skit masukkan ayam pastu kentang..
- Baru masukkan air dan garam.. Pastu tutup..Tunggu lah sampai kering skit...Kalau tak kering nanti masa masukkan inti tepungnya basah plak..

Untuk tepung :
tepung campur dgn minyak yang dipanaskan..Kemudian campur mentega skit..Uli lembut skit..Baru campur dgn garam dan air sejuk..Pastu uli la cam biasa..



Ini Semua Sebab Nad (ZakwanNayli)

Hahaha.. Terkejut tak korang baca tajuk..Mesti cepat2 korang nak baca apa ke halnya? Hahaha.. Betul, percayalah, ini semua gara2 Nad. Sebabnya Nad buat entri ni

Pastu pas balik keje terus gigih gi cari bahan kat kedai simpang sebelum masuk taska.. Beli bahan2 kecuali kerang sebab tak makan kerang.. Ayah siap gelak sebab siap salin resepi..Pedulik hapa aku! 
Nad, pertama kali tau akak buat MEE KARI ni..Memang ikut resepi dari nad..Memang meletup la..Sedap sesangat2 tau.. Korang nak resepi gi la blog nad ek.. TQ Nad..

 Sebelum dicurahkan kuah

Selepas kuah dicurah.. Korang cari telur ke? ada.. Tersembunyi di bawah sekali..Nanti bebudak ni dok galak makan telur je..Hahaha..

p/s : Seronok pulak puasa kali ni sebab banyak resepi yang dibelajar.. Balik kampung hari tu adik ajar wat laksa, kuih cara, ...Ada cucur udang..Tak tau masak tak apa janji nak belajar memasak..Kan korang kan?



Apakah Tandanya? Tak Perlu Kata Apa2

Hahaha..Nak gelak dulu aci tak? Ni masa kat umah Cik wawa la ni..Masa 2 minggu lepas gi buka posa hari sabtu kat sana..Tido kat sana malamnya tu..Ahad malam pas buka baru balik..Tengah2 dok lepak tengok tv adik Eya wat perangai.. Sungguh tomei wat cam gitu...Kat umah pun hari tu siap tetekkan lagi baby dia..Baby minnie mouse..X sempat nak amik gambar...

 Tak sedar kene amik gambar




 Siap 2 botol tu..Satu susu satu air ye dik

 salah landing la tu dik..

Kenyang sudah baby tu dik..

Hepi Besday Untie Hud

 UCAPAN BUAT UNTIE HUD DARI 5 FARAH

SEMPENA BESDAY UNTIE HARI INI
31 JULAI 2013
ANGGUN2 SELALU TAU!


 
Hepi besday Untie Hud... Moga gembira selalu
dari : Farah Nor Shahirah a.k.a Kakaka

Hepi besday untie Hud..
Dari : Farah Nor Shahadah a.k.a Cha

Hepi besday Untie Hud
Dari : Farah Nor Shuhadah a.k.a Chu


Hepi besday Untie Hud Bucuk2
Dari : Farah Nor Shafiqah a.k.a Pqa a.k.a Amoi


Hepi besday Untie tersayang
Dari : Farah Nor Shaziyah a.k.a Eya

-------------------------------------------------------------------------------------------------------






SELAMAT HARI LAHIRKU UCAPKAN
MOGA DIRIMU SENTIASA GEMBIRA
SELAMAT HARI LAHIR KU UNTUKMU
KU DOAKAN KEBAHAGIAANMU




Nah kek besday untuk ko! penat tau i buat kek ni..Muah!!!






WW : Ayu Berkaca Mata Besar



Bila cam gini baru perasan rambut Pqa dah panjang depan ni.. Sabtu ni kasi potong rambut depan..Sian dia mesti rimas..Comey tak Pqa? Hahaha

Demam Rindu Nenek Besar


Selamat pagi semua.. Lama tak jengah blog sendiri..Blog sendiri tak jengah apatah lagi blog korang..Bizi tersangatlah bizi..Bila malam malas plak nak on laptop..Sudahnya berhari2 tak jengah..Alhamdulillah dah masuk 22 hari kita berpuasa..Dah ada yang bercuti' ker? Hahaha..Saya belum lagi... Maybe next week kot..Tanda2 cam ada dah ni..Hehehe..X apalah nak wat camner..Redha jer la..

Minggu lepas lik kampung tanjong karang..Seronok yang amat..Rokhim je yang tak dapat balik..Sebab dia meniaga kat bazar..Dia lik minggu sebelumnya..Tak apalah..Dan balik tu Chu demam..Demam rindu nenek besar dia la tu.. Tido pun ngan nenek..Erm..






Friday, 26 July 2013

Selamat Menyambut Hari Nuzul Al-Quran

SELAMAT MENYAMBUT HARI NUZUL AL-QURAN ....

 

Hari Nuzul Al-Quran jatuh pada 17 Ramadhan 1433H dan pada hari Jumaat. Alhamdulillah.. 



Untuk panduan bersama


p/s: untuk peringatan pada semua dan diri sendiri.. Rasa takut sekiranya tulisan di dalam Al-Quran telah tiada untuk di baca dan pada masa itulah ...... 

Thursday, 25 July 2013

Sabar, Sebentar Lagi



Jangan gopoh2.. Kemas slow. Tak lari kampung tu.. Muahaaa....


p/s : tengah memikir nak beli apa bawak gi umah huda ni.. Jalan mesti jem semua nak balik keje..

Dah Jual Dah

Erm.. Kan ada cerita yang kemas2 umah kan masa sebelum puasa.. So nampak la majalah2 mama yang mama kumpul dulu2... Beli sebab boring, masuk spital masa tu.. So macam majalah la doh suh ayah beli masa kat spital.. Ada gak yang mama beli sendiri macam majalah mingguan wanita memang tak pernah mis la..Lelama cam bosan plak...Pastu mama pun bagtau ayah jual jer la majalah2 ni..Lagipun nanti beli almari buku baru beli majalah2 baru atau buku2 cerita ker..Baru nampak kemas.. Jadinya sebelum masuk opis singgah jap tempat jualan barang2 ni (dekat jer ngan opis saya), ada 3 kotak.. Total RM10.70.. Erm, jadilah.. Terus buat beli sarapan pagi tu..Wahahaha...



Walau Comel Tetap DiMakan




50 pcs = RM22

Sayang Muslim

Eh! Bukan Asraff Muslim oke.. Tak kuasa kalau dengan AM tu.. Minta dijauhkan la apa yg terjadi pada keluarga dia tu jadi pada kami.. Nauzubilah..Ni majalah SAYANG MUSLIM..

Hari tu masa tengah tunggu ayah cucuk wit kat warta bangi (still panggil warta sbb dah biasa..hahaha), jenjalan jap kat area kedai2 bawah tu.. Belek2 majalah pastu terbelek majalah ni..Check la semua kandungan dalam majalah tu..Sebab tetiba terpikir nak belikan kakak (ye la dr asyik bli jajan baik beli buku, lagi dia suka).. Tengok mcm sesuai untuk kakak sebab dia ada tahap umur.. Dan kat dalamnya pun bukan sekadar penceritaan sahaja, ada latihan yang boleh dibuat.. Harganya RM5.. Memang harga macam tu ke atau leh dapat murah lagi.. Tak apalah first time beli kot..Sebab nak latih dia membaca buku cerita sekarang ni..













 




 p/s : Seronok bila anak dah pandai baca.. Rasa teruja bila mengajar tiap2 malam...Berkat usaha gigih cikgu dan kegarangan mama..hahaha


Bila Cha Mengamuk Dalam Kereta


 Meh amik gambar dia tengah nangis

Hahaha..Lagi la meraung..

Tak Sabar Rasanya

Alhamdulillah....Hari ni dah hari Khamis..

Mari kawan2 kita luangkan masa bibir kita untuk sama2 berzikir


Tak sabar nak tunggu kul 5 petang.. Sebabnya petang ni nak balik kampung saya Tanjong Karang...Esok kan cuti Nuzul Quran.. Tapi nak singgah umah Huda dulu kat Shah Alam sebab nak buka kat umah dia.. Malas nak buka dalam kereta macam balik Muar ari tu..


 Hehehe.. Kalau dah kata nak balik kampung hati tu mana reti sabar.. Padahal sebulan sekali balik kampung.. Ada orang tu berbulan2 tak balik kampung tak heran pun.. Lor, lantak ko la..Ada aku kesah!!!!
Bila mama tak sabar, anak2 lagi la tak sabar.. Tadi masa nak hantar ke taska sibuk suh amik cepat petang ni sbb nenek dah tunggu..mama ngan ayah jgn amik lambat.. Hahaha

p/s: tiada beza balik kampung mana2 pun..sama jer perasaan tu..Alhamdulillah..


Nak Ker?




Nak ke bekal saya ni? Ops! Mana boleh.. Makcik2 semua kan puasa.. Pandang jer sudah.. Masa bulan puasa ni kan pepagi mana ada kedai kuih buka..Kedai runcit ada lah..So pepagi sibuk la nak bawak bekal bebudak ni..Selalunya kan memang ada jual kuih..So hari pertama mengamuk juga la nak beli kuih...Alahai! Tunjuk la setiap kedai yang selalu singgah beli kuih tu semua tutup..Baru puas ati.. Kene la singgah kedai blikan roti RM0.70 tu..Padahal cikgu dia dah wat sarapan, nak jugak bawak bekal..So esoknya memang pas sahur sediakan la bekal masing2..Tak kisah la apapun janji ada benda dalam bekal masing2 tu..nugget ker fries ker, nasi goreng..Mana yang mama sediakan semua terima..


Blog Tak Boleh Bukak

Beberapa hari x leh nak buka blog... x tau apasal...Banyak entri tertunggak.. Tapi hari ni tetiba dah ok plak..Seronok rasanya...


Friday, 19 July 2013

Didik Dari Awal

Saya jarang2 bagi anak2 saya tolong saya kat dapur.Bagi saya diorang masih kecil untuk dibagi buat semua tu.. Tapi suami saya selalu ajak anak2nya tolong saya kat dapur.. Ye la kan, bila nak cepat kalau ada yang membantu la sangat pepaham jer la.. Tapi tu dulu, sekarang bila makin meningkat usia masing2 makin dah boleh diharap.. Bila suami kata, kene latih anak2 suka tolong mama kat dapur walau hanya potong sayur, bila nanti diaorang besar ada kesedaran nak membantu kerja2 di dapur.. Betul jugak kata suami tu.. Sekarang ni bila kata kita nak masak, kakak dan kembar sangat hepi.. Macam semalam, Chu request nak makan mee sup.. So balik dari keje singgah kedai jap beli bahan2.. Sampai2 umah mama buka tudung terus ke dapur siapkan bahan2 nak masak.. Ye la sampai umah pukul 6.30.. So sebelum balik keje kene pikir apa nak masak sebab nak set masa.. Seboleh2nya dapatlah masak kecuali kalo terlewat sangat baru singgah beli kat bazar..


So mama pun kupas bawang segala, kakak dan kembar plak potong sayur, fishball, fishcake..Walaupun selepas diorang buat mama kene check dulu dan modified skit la..X apa lah ...Dan ayah plak celur mee ..So sesama la gigih siapkan menu buka semalam.. (sori, lupa amik gambo..) Dan hasilnya bertambah2 diorang makan.. Mama plak makan mee rebus.. Sedapnya.. Jemu dah mee sup jer..

Lagi satu kesukaan diorang adalah basuh pinggan... 

 

Dan lagi satu aktiviti santai adalah melipat kain.. Walaupun diorang lipat kain mcm x nampak lipat kain, mama biarkan jer.. Mama tak betulkan pun.. Tapi bila diorang dah tido baru mama betulkan balik dan terus masuk dalam drawer.. Just bagitau nak lipat baju camni caranya, nak lipat seluar mcm ni...Dan tukang  punggah balik apa yang telah dilipat adalah adik Eya.. Di bawak lari baju tu pastu dicampak.. Datang lagi buat benda yang sama.. Mama gelak jer sebab chu dah marah2.. Chu penat ni adik lipat, jgn la amik..Hahaha..So nakal u adik...
 

p/s : dah semua anak dara haruslah kene rajin...







Menu : Cendawan Goreng

Kakak adalah pemakan tegar cendawan.. Lagi2 kalau cendawan di goreng. Kalau balik kampung mesti nenek Tanjong dia goreng cendawan. Tau yang cucunya suka..Tapi mama tak pernah la nak buat kalau kat umah... Jadinya lepas balik dari kampung seminggu selepasnya kakak request nak makan cendawan goreng.. So gigih la ayahnya gi beli bahan2 nya...Dan kerja saya adalah menggoreng sahaja sebab dah ada pembantu cilik 3 orang.. Sonang skit keje eden ado anak daro ni..Hahaha

 Cuci dulu ek cendawan ni..Pastu mana yang besar2 tu saya carikkan bagi kecik2 skit..

 Kemudian celup kat telur

 Baru gaul dengan tepung (saya guna tepung goreng ayam adabi)
Jgn letak garam tau sbb tepung tu dah masin

 Ni bila dah gaul dengan tepung

Pastu goreng..Pastikan minyak banyak skit supaya gorengan nampak cantik

 Tara.... Siap sudah..Baru goreng dah abis baru goreng dah abis..Last2 kenyang bebudak ni makan cendawan jer tak nak makan nasi..

Inilah dia pembantu2 mama..




p/s : Kita sebagai ibu bapa sedaya upaya menyediakan apa sahaja kehendak anak2..Bila besar nanti adakah begitu dilakukannya pada kita.. Mudah2an..


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...