ARTIKEL TERBARU

Monday, 24 June 2013

Cuti Sabtu - Aktiviti Mengemas Bahagian Atas

Dimulakan dengan bahagian atas dulu... 3 bilik tidur dan 2 bilik air.. Pertamanya ayah settlekan bilik tidur dan bilik air utama dulu... Kedua settlekan bilik kedua sbb bilik tu akan jadi bilik tido kakak dan kembar.. So nak kosongkan bilik tu.. Sekarang hanya ada katil 2 tingkat jer.. Yang bahagian bawah tu besar so muat la 2 orang kalau kakak ngelat tak nak tido katil atas.. Diorang sih cat dulu baru diorang nak tido bilik tu.. Wah! banyak songeh korang ek.. Almari baju ngan meja ayah angkut letak bilik utama..So nnt nak cat senang..Lagipun biar diaorang selesa skit tak banyak barang dlm bilik tu.. Nampak luas skit..Lepas dah settle 2 bilik tu settlekan bilik tidur yang ketiga dan bilik air yang kene kongsi ngan bilik kedua tadi. Bilik ketiga ni mama nak jadikan bilik tetamu pulak. Ye la bilik kedua dah jadi bilik kakak ngan kembar, so bilik ketiga jadi bilik tetamu plak.. Ada 1 katil bujang,drawer, dan meja tulis.Ok la tu x perlu byk sangat peralatan dlm tu..... Mama memang tak tolong banyak, tolong angkat skit2 mcm almari, meja.. Mama banyak dok bawah lipat baju.. Hahaha..Nampak sangat ngelat kan. Tak la, bukan tak nak tolong, putri2 yang 4 orang tu pun sibuk nak nolong gak.. Biarlah kan..Adik Eya mama tak bagi join sbb takut habuk kan.. Lagipun dia masih batuk dan nafasnya masih bunyi lagi..Suh dia dok ngan mama jer..Tolong lipat kain, sidai baju..

Settel lipat kain , sidai baju.. Mama nak bersihkan dalam peti ais.. So putri2 yang tengah menolong kat atas tu sibuk plak semua nak turun kat dapur.. Hahaha.. Sian ayah sensorang buat kat atas..Biasanya kalau dah ramai nak menolong,  jap2 gaduh..Last2 mama cakap kalau nak gadu2h tak yah tolong la..Biar mama buat sendiri..Sentap sudah mamanya.. Mama korang ni bukan penyabar mana pun, kalau ngan ayah still nak layan gak benda remeh2 ni kalo mama nak naik hangin kang..Hahaha.. Mak mak memang gitu la kan..Hehehe..Ye la jarang2 nak kemas peti ais ni pun.. So benda yang seronok la bebudak ni..Keluarkan semua benda dlm peti ais.. Pastu sama 2 bersihkan.. Pqa pun amatlah rajin.. Tomei jer dia sibuk2 suh bagi dia nak buat jugak.. Adik Eya plak sibuk ke hulu ke hilir tak ada orang nak layan dia pastu nangis..Manja bebenor gayanya.. 

Pas dah siap peti ais mama masak nasi jer.. pastu bebudak ni makan ngan sup..Malas nak suh ayah keluar gi beli makanan , sian plak dah la penat2, moh ler kita makan apa yang ada ye..Penat memang penat tapi seronok tengok keadaan umah bahagian atas dah berubah.. Esok ahad aktiviti mengemas di bahagian bawah plak.. Motif utama nak kemas dan buang barang yang dah tak guna di bilik bawah..Banyak sangat barang..Semak bebenor. So bilik bawah pun akan dijadikan bilik tetamu dan ruang pejabat .. In Sha Allah..

p/s: Kul 7 lebih settle semua, mandi segala, siap2 dan berehat... Baru terasa sakitnya pinggang, harap2 ok la sbb esok kene mengemas lagi...


1 comment: