ARTIKEL TERBARU

Friday, 15 February 2013

Tolong Menolong Bantu Membantu



Apa pendapat korang bila baca dialog kat atas tu?
Betul la kan..
Isteri takkan merungut jika suami saling tolong menolong buat keje rumah
Walaupun isteri tu suri rumah, bukan bermaksud semua keje rumah dia kene  buat jugak
Lagi2 isteri yang bekerja *mcm saya gak
Balik keje korang sama2 penat,samalah jaga anak,sama2 kemas rumah
Ada masanya pertolongan dari suami amatlah dihargai walau hanya tolong cuci pinggan
Mudah bukan.. Nak amik hati isteri ni mcm2 boleh buat sebenarnya
Nak ngan tak nak jer.. Ego dan tak ego je sebenarnya
Saya rasa sungguh pelik dan kesian sangat kalau dengar citer yang suami tak nak tolong isteri buat keje rumah
Sebabnya kami adik beradik memang dah dididik dari kecik oleh emak dan abah untuk sama2 tolong wat keje rumah
Tak kisah la ko lelaki ke ko perempuan
Abah saya siap cakap lagi, kenapa lelaki tak nak tolong buat keje rumah, apa lelaki tak makan nasi ke?
Hahaha
Ingat lagi saya ayat abah saya tu
Sebab masa tu sepupu saya datang rumah citer pasal laki dia
Aduhai
Citer rumah tangga pun nak citer kat orang luar.. Hohoho
So memang sebelum kawin saya tak mengharap pun akan dapat suami macam abah saya
Kalau dapat memang TERBAIK la saya rasa..Alhamdulillah
Abah saya dia jenis takkan suruh mak saya, misalnya dia dah sampai pintu luar,pastu dia ada tertinggal barang kat dalam rumah,sanggup panggil kitaorang yg kat dalam ni suh amikkan..Padahal mak ada depan mata dia menghantar dia depan pintu tu..
Dia memang takkan susahkan mak, apa yang mak masak, sedap ke tak sedap memang tak pernah merungut, apatah lagi nak komen2.. Semuanya OK..*mak masak memang tak pernah tak sedap.TERBAIK juga
Sampai sekarang ni, bila mak basih baju,abah yang tukang sidai. Bila mak masak, abah tolong cuci pinggan..Ye la tinggal berdua ke kat kampung tu.
Pepagi gi ngeteh berdua kat kedai. Seronok sangat tengok keharmonian rumahtangga mak ngan abah..Kami lom pernah lagi tengok atau dengar diorang gaduh.. Kalo gaduh2 pun gaduh2 manja sbb abah suka sakat mak..Mak tu jenis sentap gak, so hati mau kene jaga dan layan baik punya..Lagi2 dah tua2 ni..Hehehe
Kadang apa yang kita impikan tu tak dapat
Dan apa kita tak sangka tu yang kita dapat dan perlu harungi
Kerana itulah yang telah tertulis buat kita
Alhamdulillah
Allah kurniakan suami buat saya kelebihannya bawah sikit dari abah saya
Hehehe
Macam saya, saya ni bekerja... Dan kadangkala balik keje rasa penat,kadang tu ok
Tak tentu kan
So kami suami isteri memang dah tau tugas memasing kalo kat umah
Tak perlu nak sentap2, nak merungut2
Sebab tu bila orang tanya anak saya bape, saya cakap 5
Ramai yang kata, penatnya ko jaga anak sampai 5, nk buat keje rumah lagi, tak ada pembantu rumah
Aik! Saya tak cakap pape pun
Memang dari anak pertama sampai la dapat anak kembar dna seterusnya
Semua kami berdua yang handle sendiri
Sampai la dpt anak ke4 suami offer nak jaga saya dalam pantang sambil mak saya pantau dalam 2 minggu
So dalam 2 minggu mak saya kat situ bukan mak saya masak atau mandikan baby ke..Tidak!
Semua suami yg buat, pagi2 mandikan anak, masak dulu,pastu hantar kakak ngan kembar gi nurseri,baru gi keje. Bila lik keje handle anak2 lagi..
Mak kat umah masa tu just disuruh wat peneman je
Sebab tu bila orang dok sibuk2 cakap mcm2
saya diam jer la
tak perlu kata apa2..hehehe
hanya saya dan suami je yang tahu
So bila ada isu yang suami tak nak tolong isteri wat keje rumah
tak kesian ke dia tengok ye isteri kelam kabut buat sendiri
Entahlah
mungkin kelebihan masing2 kan
Buat masa ni saya masih bersyukur kerana suami masih menolong buat keje rumah
Bukan saya nak bangga diri atau nak puji laki sendiri, tapi memang hakikatnya

Kalau suami cuci baju
saya akan sidai baju,lipat baju,
Kalau saya masak, saya akan kemas dapur sekali
Kalau suami masak, dia akan kemas dapur sekali
Anak2 tiada masalah
Haru biru korang main kat ruang tamu, kalo sepah ye di kemaskan
Dah namanya budak2
Kalo tak 5 ke 6 kali sapu memang tak sah
Lagi2 adik Eya dah ngutip2 ni
Iron baju? Memang tak pernah la sejak ada kembar..Hehehe
So pepagi ayah akan pilih baju nak pakai pagi nak gi keje
Pastu iron
Mama kat bawah dah sibuk kejutkan anak2,kemas beg sekolah masing,sediakan baju kakak *nmpk byk x keje mama
So dah memang rutin harian ... Masing2 paham
Sebab saya jenis tak suka dok umah. Dlm erti kata lain lom terpikir nak jadi surirumah tangga sepenuh masa.Lom kuat lagi semangat tu..Tapi tak tau la bila anak2 semua dah sekolah kang..Akan datang dipikirkan..
Dan saya sungguh KAGUM dan BANGGA dgn kengkawan yang jadi surirumah tangga ni..
Ye la, hari2 dok umah,ngadap anak2,karenah anak,basuh baju,sidai baju,masak lagi,kemas sumah lagi..Aduhai! Saya pikir pun saya rasa dah penat..
Ni kalo cuti sabtu ahad pun kalo tak lik kampung saya dan anak2 cam cacing kepanasan dok dlm umah..
Buhsan giler..
Paling2 kuat pun gi playground area taman umah jer..Janji kene keluar..
Hehehe
So kesimpulannya
Pada para suami semua
Bantulah isteri anda di rumah dengan seikhlas hati
Insyaallah bahagia rumah tangga
Amin!!!

3 comments:

  1. salam..saya seorg suri rumah,keje rumah mmg x pernah nye abis,sentiasa je ade..mmg penat..lg2 dgn ank2 kecik..he3..nasib hubby tolong jgk ckit2..bab basuh baju&sidai&kutip,sume dia yg buat,tmasuk la jgk basuh kasut ank,iron baju sekolah..yg lain2 saya buat..kalo saya sorang nk buat sume tu mmg x terbuat la jawabnye..

    ReplyDelete
  2. fairus mohamad nor:
    Alhamdulillah..semoga hubby awak sentiasa menghargai pengorbanan awak..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah...hubby jenis ringan tulang dan paling saya terharu walau sekecil manapun apa yg saya buat utk dia xpernah dia lupa ucapkan terima kasih..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...