ARTIKEL TERBARU

Wednesday, 14 November 2012

Tips Menjaga Anak


Saya bukanlah seorang yang dikatakan TERBAIK dalam mendidik anak2.. Tetapi saya bertekad untuk menjadi MAMA YANG TERBAIK untuk anak2..Oleh sebab itu saya cuba mencari maklumat2 berkaitan anak2, kenali ragam dan perangai budak2, baca blog rakan2 yg telah mempunyai anak.. Walaupun kita ada ramai anak tak semestinya kita bagus dalam semua perkara. Walaupun anak kita cuma seorang akan tetapi kita berjaya menjaga,mendidik dengan baik jadinya kita adalah IBU YANG TERBAIK... Dimata anak2 semua ibu adalah baik, lagi2 budak..
Ko garang camner pun anak2 tetap nak kat ko, nak ngendeng2 pas balik sekolah.. Ko marah camner pun budak tu, bukan dia kisah sangat pun..Ko marah hari ni, esok lusa dia dah tak ingat.. So dengan tips2 camni saya suka baca.. Adakalanya saya cuba untuk praktikkan, adakalanya wat x kisah gak.. Hahaha..Susah kalo pepehal ikut mood ni..
Ni tips yang saya leh kongsi ngan semua yang baca blog ni . Ni pun saya dapat kat FB la..


Rasulullah s.a.w telah menggariskan empat tahap mendidik anak iaitu:

TAHAP PERTAMA :
Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (enam tahun) hendaklah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan pebuh kasih sayang sebagaimana haiwan menjaga anak.

TAHAP KEDUA:
Anak berumur tujuh tahun sehingga baligh (14 tahun) hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, disiplin dan beri tanggungjawab.

TAHAP KETIGA:
Anak berumur 15 tahun hingga dewasa (21 tahun) hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi yang tidak bertenangan dengan syariat.

TAHAP KEEMPAT:
Anak berumur lebih 21 tahun. Hendaklah para ibu bapa memberika kebebsab bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat. Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakan mereka terkawal.




4 comments:

  1. cm maner dgn ibu yg bjauhan dgn ank? cthnya mcm sy skg ne, ank kt kampung. sy mc blajar..bla cuti je dpt blek kmpung. ank pn da tk kenal ibu sndri. umo ank skg staun 8bln.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf ye..sy bukan pakar dlm hal ini..cuma saya blh bg pendapat sy shj.. Sy buat diri saya dlm situasi awk.. Dgn ada ank kecil dan masih blajar..
      Ok perkara pertama yg sy akan buat ialah cuma buat jadual iaitu setiap sebulan skali awk mesti balik kg luang masa dgn ank..2 hari skali awk kol dia biar dia kenak suara awak... Sbb budak umur sebaya tu dah boleh ckp dan paham skit2..Letak gambar awk dan suami kat kampung tu.. Lagi satu yg jaga dia kat kg kene main peranan..Maksud sy sama2 bantu dia untuk dia ingat kat awk.. Bila nak tido tu minta dia tngok dulu gambar awk..katakan ini ibu..ibu jauh sbb bla..apapun ibu sy kat awk...Kene bykkan bercakap prkara2 mcm tu pada dia supaya satu hari nanti tiada ungkitan dikmudian hari.. Budak2 takkan paham situasi dan keadaan kita..Cubalah awk prakttikkan sikit2 ye..In Sya Allah lagi satu bykkan berdoa ye..

      Delete
  2. xpe,yg penting kita wat yg terbaek untk anak

    ReplyDelete
  3. semoga kita menjadi parent yg terbaek

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...