Artikel Terkini

Satu Hari Di Hari Raya

Pagi raya tu mama bangun lambat.. Penat tak hilang lagi.. Bape banyak penat la mama ni.. Anak2 semua dah bangun.. Ayah dah siap2 nak gi semayang raya.. Ayah ni memang tau, bukan nak kejut mama.. Kejut sebab nak tau mama simpan butang baju melayu.. Selalunya kalau lik kampung lepas ayah dan anak2 mandi mama yang akan sediakan baju apa nak pakai hari tu.. So ayah dah siap2 pakai baju, siap gosok bagai.. Bini baru nak bangun tido.. Menantu hantu ..Hohoho..
Lepas ayah gi semayang raya, mandikan anak2 dan pakaikan baju.. Tak pakai baju raya pun.. Sebab memang tak gi memaner pun. So pakai baju biasa2 jer.. Pas diorang balik semayang, makan2 tengok tv.. Dok lepak jer la.. Dalam kul 3 lebih gitu baru mak ajak gi umah maklong.. So siap2 la..Mama tak pakai baju kurung pun.. Just pakai blouse seluar jeans jer..Malas la nak berbaju2 kurung.. Bukan gi mane pun..Ayah pun jenis tak kisah pun..
Kat umah maklong, makan lagi.. Sebab makan lagi kat sana, masakan versi maklong plak..Walaupun adik beradik, dari segi rupa masakan itu nampak sama, mesti ada skit rasa yang berbeza...Kul 6 petang ajak ayah balik sbb nak bawak anak2 main kat playground kat Parit Jawa..
Sampai sana, kakak dok kat buaian.. Pastu cakap kat mama, tak nak amik gambar ker.?. Hahaha.. Malas plak mama kakak, mama tak bawak beg..berlenggang kangkung jor..
Lepas dah puas, ajak balik....Sampai umah, mandikan anak2, pastu bagi makan.. Dalam kul 9 gitu semua dah terbungkang...Raya haji yang sempoi kat sini.. Memang tak gi maner pun..

Comments

FOLLOWERS