ARTIKEL TERBARU

Monday, 15 October 2012

MAJLIS PERTUNANGAN KHAIRUN NAIM & NOR SYAZNI Part1

Hari Sabtu saya bertolak dari Bangi dalam pukul 7 pagi. Kemudian ke Shah Alam dahulu rumah adik saya Huda. Sebab singgah sana nak amik adik bongsu saya. Dia belajar kat UITM Puncak Alam. So saya kata kat dia, kalo nak ikut lik kg tunggu umah huda, nanti saya singgah amik. Sampai rumah huda, makan minum jap sbb lom sarapan lagi.. Tengok2 hantaran jap. Pastu terus gerak lik kampung.
Sebelum sampai, masa tu kat tol Setia Alam rasanya, mak kol nak bgtau yang suh singgah sarapan dulu. Mak x de wat sarapan.. Memang plan x sarapan kat kampong pun, just belikan anak2 kuih jer masa gerak dr bangi tadi.Pas2 kat umah Huda pun makan gak. So kenyang lagi ler. Singgah Mekdi jap sebab Ucu a.k.a adik bongsu saya nak blanjer. Tapi saya kata bli aiskrim jer sbb masih kenyang lagi.. Nak blanjer lain kali la..Hehehe (Apa la saya ni kan, orang nak blanjer jual mahal plak. Bukan apa sbb masih2 kenyang lagi..Mesti x mkn kang.Hehehe)Bli la sundae strawberi, sundae lime dan oreo (khas tuk Pqa Bambam). Sorang dapat satu dan dapat free satu serta free gift lagi. Kenapa dapat free satu? Nanti saya citer..
Sampai jerk at kampong, tengok mak dan siap2 cantik2.. Rupanya mak nak gi paso jap, beli ayam. Sebab mak berniat nak buat majlis doa selamat skit kat umah huda sebelum majlis pertunangan Naim tu.Majlis lepas zohor pun dalam kul 2 petang. Lagipun dekat jer, Shah Alam sek 24 ke Padang Jawa. Lepas ayah turun2kan barang, ayah gi hantar mak ngan abah ke paso. Barang tuk masak mak dah siap2 keluarkan. Tengah hari tu adik yang masak. Dia masak memang best dan sedap sesangat. Saya just masak ikan masak asam pedas jer. Sebabnya saya nak belajar buat asam pedas.. Malu kan dah kahwin, anak dah 5 tapi masak asam pedas pun tak pandai. Ayah suka sangat asam pedas (ye la dia kan org muo) tapi mama tak pernah buat. Dan dia tak pernah pun nak suh mama try wat.. Hehehe.. Menu lunch Udang Goreng Tepung, Ayam Goreng, Ikan Keli Goreng,Ikan Asam Pedas,sayur x ingat plak sayur apa (sbb x mkn sayur,dok meratah ikan asam pedas). Ingat2 sayur campur masak lemak (sbb mak kata nanti bebudak leh makan)
Pas siap masak, bagi anak2 makan dulu. Pastu saya mandi semayang.. Pastu baru makan sesame.. Oh nikmatnya meratah ikan asam pedas pertama kali hasil tangan sendiri.. Bangga pun ada.. Abah tak percaya ok anak sulung pompuan dia masak ikan asam pedan tu.. Sangat geram dan hampir majuk..Huhuhu.. Lepas dah kekenyang marilah kita beradu ye baby Eya..
Bangun2  dalam kul 5 lebih.. Tak sape nak kejut saya, nasib baby Eya pun dok tido lagi. Tengok2 ayah tengah goreng ayam, adik tengah buat sambal tumis,Abah tengah parut kelapa.. Mak jadi mandor arah sana sini..Memang tak bagi mak penat sesangat… Sementara baby Eya tidur, solat Asar siap2.. Pastu gi la turun dapur dengan niat memang nak tolong.. Tetiba baby Eya uwek2 minta susu.. Hahaha.. Akak memang ada niat nak tolong ko masak dik, tapi kekangan keadaan tak mengizinkan.. Hahaha.. Tak apalah Farah3 ada nolong. Masa ni Pqa masih tido lagi.
Last2 memang tak nolong pun, mak suh gi teman bebudak ni main layang2 kat luar.. Kakak ngan kembar dah sibuk ngan layang2 diorang. Mane la ada angin sangat korang ni, x leh naik pun layang2 tu.. Tapi biasalah budak, kita cakap bukan dia nak perc aya.. Hampir naik angin juga mama ko.. Last2 saya suh jer diorang lari bawak layang2 tu.. Menggelupur layang2 tu kene tarik..Hahah..
Pastu chu jatuh.. Luka la darah skit kat lutut.. Dah la dia tak pakai baju, nasib tak luka tempat lain.. Gi la ngadu kat ayah sambil melalak2.. Bila sorang dah nangis, cakap ngan kakak dan Cha, udahlah, lainkali main lagi ye.. Pastu atuk tolong kemas layang2 dan simpan.. Lepas dah cuci luka, ayah bagi ubat.. Bertambah2 melalak la si Chu.. Jenuh gak ayah memujuk.. Pastu Cha dating pujuk.. Tah apa diorang sembang atas tilam, nampak sweet sangat. Chu dok ngadu sakit lutut dia…
Bila dah siap2 masak tu, acara makan ler…Sedap giler la.. Memang terbaiklah  adik masak… Huhuhu..Malam tu adik wat agar2 sebab untuk hantaran dan makan umah huda.. Saya plak wat kek batik tuk hantaran.. Pas siap kek batik tu saya pun tido ler. Adik dok sibuk lagi wat pulut kuning tuk hantaran.. Ko ni tak reti penat ker dik? Tabik tul la..

No comments:

Post a Comment