ARTIKEL TERBARU

Tuesday, 28 August 2012

Cerita Sebelum Raya di Tanjong Karang Part3

Sambungan cerita sebelum raya (situasi di Tanjong Karang).

Sampai ke Tanjong Karang dalam pukul 3 pagi.. Masih awal plak nak bersahur. So baring2 la dulu.. Tapi tak leh nak tido plak.. So dalalm kul 5 pagi tu mak dah bangun tuk sediakan makan sahur. Tolong sekali la.. Tolong apanya, tolong tengok sambil borak2.. Sebabnya adik2 dah ada nolong.. Kakak baru sampai haruslah diorang suh rehat ok..Huhuhu..Dasar pemalas..
Lepas sahur, kemas2 atas meja makan, pastu semua sambung tido.. Dan esoknya kami semua bangun lambat.
So hari sabtu tu memang masing2 membizi la.. Kecuali saya..Hahaha..Tau apa saya telah buat.. Saya telah tido membutakan diri di dalam bilik bawah bersama baby Eya.. Memang rasa cam penat bebenor ler.. Sampai mak saya tanya kat suami saya, Yang tu nape Li, ada isi lagi ker? Hahaha..Soalan pape la mak ni.. Dah tu bukannya nak kejut pun suh tolong.. Sampai la semua lauk2 tuk raya telah siap sepenuhnya.. Saya bangun dalam kul 4 lebih gitu.. So bangun nampak semua dah siap terus tanya, Eh! dah siap ker dik semua? Nape tak kejut akak? Eleh, drama la ko ni kak...So pas bangun tu adik lelaki saya (Rokhim) tanya pada saya, leh tak tolong hantar juadah ke umah embah dan makcik2.. Memang tradisi kami kat kampung ni akan hantar juadah raya sebelum hari raya...So saya pun kata leh jer..  Sebab dia nak gi mane ntah.. So pas mandi2 saya gi hantar juadah ke umah embah dan makcik2 ngan mak, adik, kakak dan kembar.. Pqa bambam dan baby Eya tinggal ngan ayah sebab tido.. So ayah pun leh la rehat sbb dia pun menolong tadi.. So selesai menghantar2 semua sampai umah dalam kul 6 lebih.. Nasib baik sempat.. Sebabnya jem lor kat Tanjong Karang ni..Hangin seh .. Plan nak cari kasut pun tak sempat.. Kang ada berbuka angin jer dalam kete... Gambar2 lauk2 raya memang non ado sbb kamera tinggal kat umah bangi..
Tahun ni lauk yang sama setiap tahun iaitu ketupat, nasi himpit, sambal kacang, rendang ayam, hati limpa masak palembang,.. Kuah lodeh memang tak buat sbb nnt akan ada yang balas..So kalo setiap rumah bagi sebungkus kuah lodeh 10 umah dah bape ...cukuplah untuk anak2 makan.. Sebab kami kureng skit kuah lodeh ni.. Tapi ayah memang makan la kuah lodeh ni..Tu baru sedara yang bagi, lom jiran2 bagi kang di pagi raya.. Memang meriah la kat sini..So pas berbuka memang x ada wat apa pun. Semua dah siap... Berbeza kalau saya beraya di muar, malam raya dok sibuk memasak lagi... Ye la lain negeri lain caranya... Baju2 raya memang idakler saya menggosok.. Tidak pernah kot menggosok baju raya walapun dah kahwin.. Nanti adik akan tanya, maner baju raya, nak gosok ni.. So marilah serahkan kepada yang pakar untuk digosok.. Hehehe..Kakak apakah ini?Saya tak taulah nanti kalau adik dah kawin, mestilah saya kene buat..Haru2.. Baju kerja pun ayah yang gosok apatahlagi baju raya yang banyak2 termasuk baju anak2...Leceh tul..Takper2.. Harap adik kahwin lama lagi yo.. Abiskan blajor, keje dulu..Hehehe


No comments:

Post a Comment