ARTIKEL TERBARU

Tuesday, 28 August 2012

Cerita Hari Raya part3

Biasanya raya ke3 kami lepas sarapan kami akan bertukar balik ke kampung satu lagi.. So tahun ni turn kat Tanjong Karang, jadinya raya ke3 baru la gerak balik Muar. Tapi tahun ni lambat skit balik sana sebab nak ke umah Pak Long saya di Sungai Buluh. Anak dia nikah raya ke3 tu.. Mak ngan abah dah gerak dulu naik ngan Rokhim. Family saya lambat skit sbb saya nak kene kemas2 barang sekali tuk terus balik Muar. Malas nak patah balik umah ambik barang2..Sebab tak tau pas dari umah pak de tu mak nak ajak beraya ke mana plak..
So saya sampai dalam kul 11 lebih.. Orang dah selesai majlis.. Tak apalah.. Janji datang.. So sampai2 jer saya terus jumpa pakde a.k.a pak long saya.. Ni abang sulung mak @abang kesayangan dia.. Kenapa saya terus jumpa dia sbb dia terbaring sakit di atas katil.. Tu pun doktor bagi balik 2 hari sahaja sebab raya dan anak nak nikah.. Lepas pukul 12 nanti kene hantar spital balik.. Sedih tul saya tengok keadaan dia. Tapi saya tak menangis la. Asalnya suspek kene Batu Karang, memang pakde tu ada batu karang. Lepas doktor check semuanya, tetiba doktor kata hati dia dah bengkak, jantung tak stabil.. Macam2 plak.. Dugaan Allah nak bagi dia.. Beliau memang seorang yang penyabar.. Baik sangat pakde saya tu.. Saya ingat lagi kalo dulu masa saya belajar, hari jumaat pas abis kuliah mesti saya naik train ke sg. Buluh.. So memang dia dah tunggu dulu kat komuter tu.. Tak pernah saya tunggu dia, mesti dia yang dah sampai dulu..Sebab nnt pagi2 saya akan amik bas kat bawah umah dia untuk balik ke Tanjong Karang...So jimat masa saya.. Kalo saya baru gerak dari bangi pagi petang baru sampai ke Tanjong Karang.. Penat sangat.. So segala kebaikan dia memang saya akuilah..Jaga anak sedara macam anak sendiri.. Jadinya bila dia sakit macam tu, terlantar, hati ni rasa macam, entahlah.. Janganlah diseksa dia macamtu, kalo tuhan nak ambill nyawa dia ambil la dengan baik2. Sian sangat sebab tengok muka dia macam sakit sangat.. Tak apa maybe itu bahagian untuk dia, bahagian untuk kita tak nampak lagi.. Semoga dipermudahkan segalanya..
Pas selesai makan2 kat sana, kami pun gerak la sbb nak gi beraya.. Saya limit sampai kul 4 jer saya cakap..Sebab penat oooo.. Nak gerak lik Muar lagi.. Entah jem ke idak..Memang bukan saya yang drive, tapi sianlah kat sayang kita tu.. Walaupun dia tak cakap tapi kene la paham.. So umah terakhir kami adalah umah Man Jenor (Adik lelaki abah). Melantak laksa dan mee goreng. Lepas kekenyangan kami pun gerak balik.. Bersalam-salaman dulu dengan family saya sebab nak terus balik Muar.. Dorang gi sambung beraya lagi..Rokhim bakar line suh balik malam.. Poyo memang gitu..Tak terbakonya hati kakak ko ni..
Bergerak ke Muar dengan keadaan anak semua ketiduran sebab kepenatan.. Saya pun rasa ngantuk sangat tapi tak berani nak tido.. So teman ayah berborak..Dah nak masuk Tangkak barulah saya terlelap sekejap. Sebab saya pegang baby Eya, takut jatuh plak tak sedar.. Tilam plak kene konker ngan Pqa bambam.. Sampai kampung salam2, angkut anak2 kat tilam..Tidurlah kita ye.. Dah pukul 1 lebih masa tu.. Ngantuk makcik tau...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...