ARTIKEL TERBARU

Tuesday, 28 August 2012

Cerita Hari Raya Part2

Situasi masih di Tanjong Karang:
Raya ke2 ni kami start keluar umah petang.. Dalam kul 2 petang gitu. Sebab abah keje raya ke2 tu.. So abah free dari jam 2 ptg - 7 ptg sahaja. So marilah kita serbu umah sedara mara dengan masa yang suntuk itu.. Target adalah ke umah sedara mara sebelah mak dan abah di Sungai Terap.. So dalam kul 6 lebih gitu dah gerak balik ke umah sbbnya malam ni rumah mak pulak akan kene serbu.. Memang tradisi kat kampung saya ni, malam ke2 jer memang penuh la.. Memang kepenatan sesangat la..Berbelas2 kete silih berganti sampailah kul 1..  So masa otw nak balik umah, mak ngan Rokhim gi singgah kedai nak beli bahan tuk masak malam tetamu nak datang.. Bila mak balik, mak cakap nak masak bihun goreng.. Ala, setakat bihun goreng, biar kak yang jer la yang buat..Hehehe (bila lagi nak tunjuk skill). So pas maghrib tu, saya pun goreng la bihun.. Saya tinggal masak jer sbb semua bahan adik dah siapkan.. Chef kene la masak jer, x kuasa eden nak potong2 ni..Sebab kalo kat umah pun ayah yang sediakan bahan2 mama tinggal masak jer.. So memudahkan keje.. Hehehe.
Lepas selesai masak tu saya dok gelek baby Eya la.. Sbb dia nak tido.. So marilah kita masuk ke bilik ye sayang.. Orang ramai bersilih turun ke dapur sebab nak makan.. Kalo anak2 sedara mak saya, kalo datang umah mak saya mmg bawak perut kosong jer.. Sebab dalam fikiran diorang, umah bibik mesti ada makanan.. Pandai la korang ek.Tiap2 tahun korang wat perangai gitu.. Dush! Dush! sorang2..
Saya masih menyusukan baby Eya di atas katil sampai saya tak tau sedara mana yang datang.. Malas plak nak kluar2 sbb sian kat Baby Eya.. Sampailah saya terbangun pada pukul 4 pagi sbb lapo.. Hah? pukul 4 pagi. Tengok2 anak2 tengah tido dengan ayah mereka.. Hehehe.. Mama tertido plak..So mencari makanan la kul 4 pagi tu...Pas makan tido balik..Dasar.....
Esok pagi mau gerak awal ke Sungai Buluh sebab sepupu kahwin.. Pehal la ko ni Nana kahwin2 time raya?

No comments:

Post a Comment