ARTIKEL TERBARU

Wednesday, 25 July 2012

Telah Datang Aura Semangat Memasak

Hahaha... Tajuk tak leh nak blah... Malam tadi dengan jayanya saya telah selamat menunaikan tanggungjawab sebagai seorang isteri ... Bkan tanggungjawab yang itu hah.. hah pikir apa ntah tu... Kang saya ada cerita yang saya belum disuntik lagi aura nak masak sahur.. Entah macammana dalam kul 12 malam tadi gitu saya tersedar sendiri.. So ingat nak tido balik tetiba mata ni x nak lelap.. Langsung tak rasa ngantuk... So tetiba hati ni rasa berbunga plak nak masak tuk sahur...Mungkin sbb sblm tido tu saya dah niat nak bangun sbb nak wat karipap tuk berjual kat bazar ramadhan hari ni.
Jadinya langkah pertama adalah masak nasi... Lepas tu masak sardin dan tumis kentang campur bawang besar dan ikan bilis goreng.  Cukuplah dahulu untl lauk bersahur ni.. Alhamdulillah..
Kemudian saya terus sediakan bahan2 nak buat inti karipap berpandukan sms yang adik saya kirimkan petang semalam.. Masa nak buat inti emosi masih ok lagi.. So siaplah inti karipap..Harap2 sedaplah sebab first time buat ni... So sementara nak tunggu inti tadi sejuk saya uli la tepung nak buat karipap ni.. Time ni la emosi saya terus terganggu sebabnya...
Tengah dok uli2 tepung tetiba saya teringat kat mak saya.. Dulu saya akan membantunya buat karipap untuk dijual di kedai2. Untuk makluman, dulu mak saya akan buat kuih untuk dijual dikedai2.. Kuih2 memang sedap dan selalunya habis la..Nanti saya cerita pengalaman saya masa dulu2...Ni nak abiskan citer emosi diganggu ni..
Lepas uli doh tu saya pun gelek la tepung tu.. Pastu masukkan inti dan kelim tepinya.. Alhamdulillah dipermudahkan. Masih tak kekok tangan ni tuk mengelim karipap.. Rasa sayu jer hati ni kan bila tetiba teringat kat mak.. Nak telefon mak tentu2 dah tido sbb dah pukul berapa kan.. So sms adik jer la luahan perasaan kekononya.. Padan muka adik tengah mimpi2 kene kaco masuk mesej.. Hehehe.. Sori ar yek..
Bila dah siap ayah pun masuk dapur sebab dia nak buat apam polkadot. Dia tak sangka la saya betul2 nak buat karipap ni.. Pastu lagi tak sangka menu sahur dah siap.. Hehehe...
Pastu ayah suh tido lepas dah siapkan karipap ni, tak yah tolong dia wat apam polkadot tu.. X per la..Mama leh tolong,dah lama tak tolong dia buat.. Memang selalunya pagi2 dah siap semuanya kat atas meja makan.Siap packing lagi.. Dia memang macam tu, risau saya penat sangat.. Tu yang pada mulanya dia nak order jer karipap fozen tuk berjual ni.. Tapi bila pikir2 balik macam tak best plak.. Memang la senang tinggal goreng jer, tapi ianya melibatkan kos.. Wah! Sekarang mama apa2 semuanya adakah melibatkan kos yang tinggi.. Jadi bos kene la pikir kan semua tu. Pikir camner nak majukan lagi bisnes kat bazar ramadhan ni.. So tengah tolong2 ayah baby Eya bangun.. Bila susukan baby Eya sambil merehatkan badan sekali.. Tapi tak tido la.. Sbb belum sahur lagi..
Lepas dah susukan baby Eya, sambung tolong ayah.. Sambil makan karipap panas2 (sempat goreng jap sbb nak rasa..hehehe..Alhadulilllah ayah kata ok..Inti padat,tak berminyak,rapuh -dah mcm komen masterchef plak) dengan air nescafe susu.. Erm..Kenyang plak..Ni macam malas plak nak mkn nasi, tapi kang esok melapo plak.. So makan la skit wat syarat jer..
Sambil2 makan diselangi borak2,gelak2..(sbbnya sahur ramai2-ada adik ipar 3 orang kat umah ni.Sbbnya suami saya anak sulung,so secara tak langsung mmg adik2nya akan lepak sini waktu puasa).Woi korang ni.. Suka2 jer wat kecoh di awal pagi..Pelik plak jiran2 dengar..Hahaha..
Lepas sahur, masak bubur lambuk (untuk letak kat bazar jugak,tp wat skit jer) kemas2 skit dapur terus baring sebelah baby Eya. Nak tido jap.. Bila baring baru terasa, penatnya.. Tapi puas hatilah sbbnya apa yang saya rancang semuanya menjadi.. Alhamdulillah dipermudahkan dengan anak2 tak meragam pun walaupun kat dapur bunyi kelentang kelentung..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...